Sabtu, 17 Mei 2014

Vitamin B Complex



Vitamin B Complex Shaklee

  • Menggalakkan kesihatan jantung, metabolism tenaga dan replikasi DNA yang sihat

  •  Menukarkan makanan menjadi tenaga

  • Mengurangkan symptom kemurungan & tekanan

  • Meningkatkan fungsi otak

Perbezaan Shaklee:


Para saintis Shaklee telah mencipta asid folik secara semulajadi yang pertama di dunia dengan kadar keboleh serapan (bioavailability ) yang sangat tinggi dan berkualiti. Ini kerana, asid folik yang semulajadi tidak mudah untuk diserap oleh tubuh, dan hampir 99% asid folik yang terdapat dalam pasaran bersifat sintetik. Vitamin B Complex Shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin B , termasuklah 100% biotin dan asid folik .


Kesemua 8 komponen ini perlu ada pada vitamin B complex untuk mendapatkan keseimbangan dan keberkesanan yang sempurna. Kelebihan atau kekurangan akan menyebabkan ketidakseimbangan vitamin B dalam tubuh. 

Vitamin B adalah vitamin larut-air, sebarang lebihan tidak akan disimpan sebaliknya disingkirkan melalui sistem perncernaan. Oleh itu, adalah sangat penting untuk kita mengambil vitamin B Complex setiap hari.



Manfaat Utama Vitamin B Complex :

  • Menukar makanan kepada tenaga-Bantu penghadaman, menukar lemak, karbohidrat dan protein kepada tenaga dan sekaligus mengurangkan masalah keletihan/kelesuan.

  • Melawan tekanan-Memastikan kesihatan fungsi saraf, sekaligus meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia.

  • Membantu tumbesaran- Menggalakkan tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi dan kanak-kanak. Membantu pembinaan DNA dan sel-sel baru serta mengurangkan risiko kecacatan otak atau tulang belakang.
  • Rambut berban dan gugur- Membaiki masalah kulit kepala, kelemumur, rambut gugur, beruban dan mengekalkan kesihatan rambut.

  • Baik untuk mata-Mengurangkan masalah keletihan mata, mencegah katarak, meningkatkan kualiti penglihatan, perkasakan memori dan daya pemerhatian/fokus.

  • Mencegah anemia- membantu pembentukan sel darah merah yang sihat dan antibodi , merangsang sirkulasi darah alam tubuh, merendahkan paras sistin untuk kesihatan kardiovaskular , merawat atau mencegah anemia , sakit kepala, pening, lemah semangat, keletihan, migrain , muntah-muntah, mabuk darat atau laut.

  • Meredakan senggugut- Baik untuk masalah senggugut (PMS), meredakan kerisauan, keresahan dan masalah penghadaman, terutamanya mereka yang mengambil ubat hormon dan ubat tahan sakit.

  • Mencegah perlcche- dikenali juga sebagai kerekahan mulut (mouth chilitis), mencegah jangkitan lidah (glossitis), nafas berbau.

  • Detoksifikasi- meredakan alahan

Bagaimana Memilih Vitamin B Complex yang Baik?

1. Mengandungi kesemua 8 vitamin 0 B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin sebagaimana dinyatakan dalam RDA (kesemuanya perlu diambil pada masa yang sama)

2. Harus mengandungi 100% RDA untuk asid folik dan biotin.

3. Pastikan jurang peratusan nilai harian B1, B2, B3 dan B12 tidak terlalu besar

4. Elakkan pengambilan Vitamin B Complex yang menawarkan rumusan larut-air (sustain release)
 
Rekomendasi:

Untuk kesihatan berpanjangan :
1 biji sehari (selepas makan)

Untuk rambut gugur, anemia, kesakitan :
2 -3 kali sehari, 1 biji (selepas makan)



Mengapa Urin Menjadi Kekuningan?

Ini berlaku kerana Vitamin B Complex merupakan vitamin larut-air dan ia mengandungi elemen kekuningan. Pada peringkat awal pengambilan, tubuh kita akan melakukan timbang tara terhadap kadar penyerapan, dan tahap kekuningan akan berkurangan dari masa ke semasa.



Nota: Vitamin B Complex merangsang metabolisma dan menyebabkan tubuh kita mengeluarkan haba, oleh itu pengambilan air putih atau teh herba yang banyak adalah sangat digalakkan.