Ahad, 18 Mei 2014

Kehamilan Palsu Pada Kucing

Kehamilan palsu atau Pseudopregnancy di Kucing Betina


Enrty arini nak cerita pasal kucing lagi...dapat idea dari seorang kawan dimana kucing dia dapat kes ni...jom pembaca semua baca entry saya yang tak seberapa ni...

Ianya adalah satu ketidakseimbangan hormon dipercayai memainkan peranan penting dalam pembangunan kehamilan palsu, atau pseudopregnancy , di mana kucing betina yang tidak hamil menunjukkan tanda-tanda seperti laktasi atau menyusu tanpa menghasilkan anak-anak itu . Kucing betina terjejas menunjukkan gejala-gejala ini kira-kira satu atau dua bulan selepas estrus beliau (haba) berakhir. Bergantung kepada masalah , gejala-gejala boleh bertahan selama lebih daripada satu bulan .

Gejala dan JenisPerubahan tingkah lakuKucing betina yang tidak hamil boleh menunjukkan tanda-tanda aktiviti Mothering , bersarang, dan diri - kejururawatankegelisahanproses menggelembung perut 

Pembesaran kelenjar susumuntah
KemurunganHilang selera makan ( anoreksia )Cecair berair keperangan atau rembesan air dari kelenjar susu


Punca


Punca sebenar bagi keadaan ini tidak diketahui. Walau bagaimanapun , ketidakseimbangan hormon, terutama progesteron dan prolaktin , yang dipercayai memainkan peranan penting dalam pembangunan. Sesetengah kucing wanita telah didapati menunjukkan gejala seperti tidak normal dalam masa tiga hingga empat hari selepas selepas ovariohysterectomy ( pembedahan ovari dan rahim ).

DiagnosisAnda perlu memberikan sejarah terperinci kesihatan kucing anda , dan permulaan dan jenis gejala-gejala. Doktor haiwan anda akan melakukan pemeriksaan fizikal menyeluruh untuk menilai semua sistem badan , dan untuk menilai kesihatan keseluruhan kucing anda. Ujian darah rutin termasuk kiraan darah lengkap , profil biokimia dan ujian kencing , semua yang biasanya mendedahkan keputusan biasa, kecuali penyakit yang mendasari hadir. Dan pengimejan diagnostik seperti perut X -ray dan ultrasound digunakan untuk menolak jangkitan rahim atau kehamilan biasa.


terima Kasih kerana sudi baca..