Rabu, 3 Disember 2014

Makanan Nyahtoksin

Selalu sangat dengar orang sebut pasal detox @ nyahtoksin. Semua tahu bahawa betapa pentingnya proses penyingkiran bahan-bahan tidak berguna daripada badan kita. Pola pemakanan orang zaman sekarang sangat mempengaruhi pengumpulan toksin dalam badan. 

Bermacam sumber makanan dan minuman yang masuk kedalam badan dan berkumpul. Ditambah lagi pertambahan toksin-toksin dalam badan yang diambil secara langsung ataupun tidak melalui produk pembersihan dan kosmetik. Hakikatnya memang ada banyak kaedah nyahtoksin yang boleh dilakukan, namun begitu yang semulajadi pun ada. 

Jom tengok antara makanan nyahtoksin:-
 
1) Aloe Vera

Aloe vera atau pun lebih dikenali sebagai Lidah Buaya merupakan tumbuhan yang sangat hebat dalam menyingkirkan toksin dari badan, selain daripada membetulkan fungsi perut dan usus. Digalakkan bagi kita untuk minum secawan jus aloe vera yang asli dan segar bagi memperbaiki sistem imunisasi dan merangsang penghasilan sel darah putih yang digunakan untuk melawan penyakit.


2) Dandelion

Dandelion digunakan sejak dari dulu lagi untuk membersih dan menguatkan hati. Dandelion juga dipercayai sangat berkesan dengan penyakit yang berkaitan dengan hati. Daun dandelion segar dimasukkan dalam secawan jus salad bagi memberikan kesihatan yang terbaik!

3) Kale




Kale merupakan sayuran hijau yang bersifat alkali. Kale yang pahit ini sememangnya mendapat tempat dalam kalangan makanan yang dicadangkan oleh ahli Ayurveda, perubatan tradisional India. Jika tak tahan dengan rasa pahitnya, kale boleh diambil dengan campuran salad-salad lain.

4) Artichoke  




Artichoke wajib dimasukkan dalam senarai makanan untuk detoksifikasi kerana kandungan cynarin dalamnya yang membantu penyingkiran semulajadi toksin dalam badan. Artichoke membersihkan dan melindungi hati, serta sistem pencernaan. Ia juga membantu menguraikan  lemak dan merangsang penghasilan hempedu di hati. 

5) Coriander



Coriander ataupun Ketumbar juga bagus dalam menyingkirkan toksin serta logam berat daripada badan. Selain itu, kandungan pati minyak yang terdapat dalam ketumbar ini juga dapat membantu perembesan enzim dan merangsang sistem pencernaan dengan lebih baik.


6) Halia


Halia mengandungi bahan gingerol yang membantu merangsang penyingkiran toksin dan bahan tidak berguna dari badan. Ianya turut membantu meningkatkan tahap metabolisma badan. 30 gram halia setiap hari untuk setiap cawan teh ataupun minuman lain untuk membantu badan berfungsi dengan lebih baik.

7) Broccoli


Adalah sangat digalakkan untuk memakan satu hidangan brokoli pada setiap hari. Sayuran ini mengandungi sulforaphane, yang membantu badan untuk menghasilkan enzim yang bertanggungjawab menyingkirkan toksin dalam badan. 

Sayuran hijau memang terbukti baik dalam membantu badan untuk menyingkirkan toksin dengan berkesan. Tambahkan juga kuantiti pengambilan air, bagi melancarkan lagi proses pembuangan toksin daripada badan dengan lebih berkesan.


Shaklee juga ada menawarkan produk untuk Detox.

Set Detox Shaklee.






Untuk mendapatkan maklumat lanjut dan membeli produk Shaklee hubungi:
 Dr Niny Fariza Junoh 
Shaklee ID 1098254 
Email : niny_fariza@yahoo.ca 
Facebook: Niny Fariza 
SMS/What'sapp/Telegram : 013-2240354 
COD area: Ipoh 
Inginkan harga yang lebih murah?? 
Nak jadi Ahli?? 
Cara Jadi Ahli Shaklee


22 ulasan:

  1. Saya suka sangat garlic dan alfafa. Dua-dua ada fungsinya yang tersendiri. Badan rasa lebih segar dan ringan.
    Pengedar Shaklee Semenyih 

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya ambik alfalfa..garlic tak pernah cuba lagi..

      Padam
  2. set detox shaklee memang terbaik, saya memnag mengamalkan pengambilan alfalfa complex. Ianya memang berkesan.

    Jom baca Adakah Anda Cukup Mengambil Vitamin E

    BalasPadam
    Balasan
    1. baguskan nila untuk kesihatan kita..

      Padam
  3. saya amalkan Garlic dan Alfalfa je...dan alhamdulillah ia berkesan

    KUATKAN ANTIBODI SECARA SEMULAJADI

    BalasPadam
  4. Untuk nyahtoksin dalam badan ambil saja supplement dari shaklee...insyaallah boleh membantu anda.

    promosi gempak akhir tahun bulan disember 2014

    BalasPadam
  5. Sy ambil herbalax je utk detox..mana tahan nak telan aloe vera yg rasanya agak pelik di tekak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. pernah juga ambik herbalax..kononnya untuk sembelit..tapi memang membnatu...

      Padam
  6. Alfalfa saya ambik detoks..di samping milkbooster...;)

    BalasPadam
  7. Sy amik alfafa shaklee untuk detox...

    BalasPadam
  8. dalam semua list tu huda prefer alfalfa..mcm2 boleh dapat

    JommSihatDanCantik -> CARA MEMBUATKAN KULIT MUKA BENAR-BENAR BERSIH

    BalasPadam
  9. Lepas detox,badan rasa ringan.kalau tak, rasa lesu je. alfalfa dan Vivix pilihan saya

    BalasPadam
  10. Ramai yang ambik Alfalfa untuk detox...

    Jom baca sini Merawat Keputihan

    BalasPadam
  11. Saya suka makan bronkoli. Sedap sangat. HerbLax dan Garlic terbaik untuk buat toksin dan angin. Sambil santai jom baca entri dalam blog Aju@VitaSyopz Promosi Akhir Tahun Sr Vitamin C dan Vitamin E Plus

    BalasPadam
  12. Tinggi toksin boleh menyebabkan pelbagai penyakit sebab itu hari-hari kita perlu membuang.

    BalasPadam
  13. Nyahtoksin ni memang perlu. Kalau toksin banyak itulah yg menyebabkan adan kita lemah dan sakit2

    BalasPadam
  14. xsuka makan semua diatas.. xsedap.. alfalfa membantu saya membuang toksin..

    BalasPadam
  15. kadang2 dah ambil makanan yg bagus tapi overcooked, jadi x de fungsi pulak..baik amik suplemen je terus....

    CARA BERHENTI MEROKOK

    BalasPadam
  16. Saya mmg amalkan alfalfa.skrg jerawat pun dah takut nak tumbuh kat muka.

    BalasPadam
  17. Setuju dengan ika..kalo masak bimbang terlalu lama menyebabkan zat hilang
    Bangkit Berniaga

    BalasPadam