Ahad, 7 Disember 2014

Sumber Makanan Kaya Kalsium Untuk Kanak-Kanak

Setiap ibu bapa mengharapkan yang terbaik untuk anak-anak.Kebanyakan anak-anak bila dalam proses membesar selera minum susu semakin berkurangan.

Macam anak saya kalau dah ramai kawan mesti tak nak minum susu tambah lagi kalau balik kampung memang mereka akan leka bermain dan kurang minum susu.

Pasti risau memikirkan khasiat kalsium yang semakin kurang diperoleh oleh si kecil sedangkan khasiat tersebut diperlukan untuk tumbesaran yang sihat dan cergas.

Apa kata ibu pelbagaikan menu makanan anak dengan meningkatkan pengambilan makanan tinggi kalsium bagi menggantikan pengambilan susu yang semakin berkurangan. Berikut adalah sumber makanan yang kaya dengan kalsium.
1.    Kekacang

Pelbagai jenis kekacang terkenal sebagai sumber kalsium yang cukup tinggi seperti kacang soya, badam, kacang pistachio. Bahkan makanan yang dihasilan daripada kekacang ini juga mengandungi kalsium seperti tempe dan tauhu. Bagaimanapun jangan beri anak berusia lima tahun ke bawah makan kacang sendirian.Pemantauan rapi sangat perlu jika kanak-kanak diebri makan kacang kerana takut tercekik.

2.    Pasta dan bijirin

Selain menghidangkan nasi, anda boleh pelbagaikan hidangan makanan berat kepada pasta atau bijirin. Selain mudah disediakan, enak dimakan ia juga berkhasiat dan tinggi sumber kalsium. bagi bayi berusia 8 bulan keatas boleh cuba bagi oat ataupun cous-cous.
3.    Keju dan yogurt



Makanan yang dibuat daripada susu seperti keju dan yogurt juga mengandungi tinggi kalsium. Misalnya 8 auns yogurt mengandungi 415 miligram kalsium. Sementara dalam 1.5 auns keju cheddar mengandungi kira-kira 300 miligram kalsium. Pilih jenis yang tanpa lemak untuk mengelakkan kegemukan.

4.    Sayuran hijau



Sayuran hijau sememangnya baik untuk badan kerana ia mengandungi vitamin dan kalsium terutama sayur bayam, brokoli dan sawi.

            5.    Makanan laut

Kandungan kalsium yang tinggi juga boleh diperoleh daripada makanan laut seperti salmon, sardin, kerang dan udang. Menikmati 3 auns salmon dalam sehari cukup membekalkan sebanyak 200 miligram kalsium dalam badan.

Shaklee ada menawarkan Mealshake untuk tumbesaran kanak-kanak, mengandugi sumber kalsium yang tinggi bersama 19 vitamin yang lain..




  • Merupakan makanan segera yang rendah lemak dan rendah-glycemic
  • Mengandungi 19 vitamin utama dan mineral tambahan
  • Sesuai sebagai makanan tambahan untuk kanak-kanak.









Untuk mendapatkan maklumat lanjut dan membeli produk Shaklee hubungi: 
Dr Niny Fariza Junoh 
 Shaklee ID 1098254 
 Email : niny_fariza@yahoo.ca 
 SMS/What'sapp/Telegram : 013-2240354 
 COD area: Ipoh
Inginkan harga yang lebih murah?? 
 Nak jadi Ahli?? 

30 ulasan:

  1. Baru bercinta dengan meal shakes.. Bau nya sangat Harum.bau vanila..belum buka bekas nya dah dapat cium bau.patut la anak-anak suka.rasa nya pun sedap


    anda penghidap Resdung/sinus?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul bau dia sangt best..sampai tahap anak2 saya ratah cmtu jer..

      Padam
  2. Memang sedap mealshakes.. Kak tun campurkan dengan esp.. kalau tak minum sehari memang blh jd angau tau!! hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya ambik time bulan puasa tambah mealshake dgn ESP..sekarang ambik ESP jer..

      Padam
  3. Alhamdulillah,alternatif terbaik utk anak2 saya. Cukup nutrient dan paling penting saya tak rungsing lagi bila time makan. Selera sungguh!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak perlu risau ekeurangn nutrien penting untuk tumbesaran denagn mealshake..

      Masker Muka

      Padam
  4. Anak-anak pun gemarkan rasa mealshake ni. Kadang-kadang saya tambahkan coco ramar dalan mealshake, rasanya betul-betul macam susu coklat yang sangat enak.
    Pengedar Shaklee Semenyih 

    BalasPadam
    Balasan
    1. Coco ramar..hmm tapernah buat lagi..biasa tambh dalm susu depa jer..

      Padam
  5. mujur la anak-anak saya jenis rajin minum susu, keju, yogurt tu. cuma bab serat tu yang saya beri mealshakes, kalau tak, selalu je sembelit

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang bongsu sya pun cian lau sembelit..sekarang dah ok..

      Padam
  6. Mealshakes mmg sedap..sy buatkan cmpuran mealshakes,susu coklat dan serbuk oreo.menjejeh air liur adik2 dan anak2 jiran

    BalasPadam
  7. Ank2 saya mmg gemarkan mealshake..tak de la risau sgt pasal nutrien yg tidak mencukupi

    ATASI MASALAH KEDINGINAN SUAMI ISTERI

    BalasPadam
  8. Anak bongsu saya suka sangat dengan meal shake ni siap ratah lagi...

    manfaat vitamin c yang harus di ketahui umum

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama la anak saya pun kadang2 ratah jugak...

      Padam
  9. Anak2 taska sy kebanyakknye mngmbil meal shake...ibu bapa suka sngt2 dgn meal shake

    BalasPadam
  10. Bagus info ni. Dari kecil kena cakna makanan khasiat untuk anak-anak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul..makanan berkahsiat memebnatu perkembangan yang baik..

      Padam
  11. Terima kasih atas info yang sangat berguna sekali dear. Meal shakes memang sesuai sekali bagi anda...untuk anak membesar dengan baik.
    Adakah anda salah satu daripada Mereka Yang Perlukan Vitamin C

    BalasPadam
  12. Lagi bagus kalau kita boleh berikan yang semulajadi untuk anak2..Tapi kalau susah sangat boleh ja amalkan mealshakes..

    JommSihatDanCantik -> PETUA ORANG DULU-DULU 3.0

    BalasPadam
    Balasan
    1. kebnayakan ibu ynag bekerja memnag memilih yang yang lebih senang.

      Padam
  13. Susah juga nak pastikan anak-anak mendapat khasiat yang mereka perlukan. Lagi-lagi bila di taska. Jadi saya berikan mereka Mealshakes pada setiap hari. Terbaik!

    Jom tengok Promosi Berganda Shaklee untuk Disember 2014

    BalasPadam
    Balasan
    1. yang taska lagi tak tahu mereka makan apa kat sana.

      Padam