Khamis, 27 November 2014

Masalah Kulit berminyak

Ramai dikalangan kita menghadapi masalah kulit berminyak. Kulit berminyak akan mengundang masalah muka berjerawat. Jerawat terjadi disebabkan oleh inflamasi kelenjar sebum. Munculnya jerawat juga adalah disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon. 




Faktor-faktor lain yang sering dikaitkan dengan kehadirannya:
  1. Pemakanan
Makan makanan bergoreng, berminyak dan berlemak malah kacang juga boleh mnyebabkan kulit berminyak.

Ihsan Google

  1. Hormon
Masalah hormon yang tidak stabil akibat stress, pil perancang, pain killer juga mengundang kepada masalah kulit. Biasanya golongan remaja adalah golongan yang sering mengalami masalah hormon yang tidak menentu.
  1. Faktor Cuaca
Cuaca panas akan menyebabkan kita mudah berpeluh. Peluh tersebut boleh menyebabkan kulit berminyak, tambahan pula bila kulit terdedah kepada sinar ultra ungu yang merbahaya menyebabkan  struktur kulit rosak.
  1. Penggunaan Kosmetik

Biasanya make up akan dipakai dari pagi hingga ke petang atau ada yang sampai ke malam. Memakai kosmetik terlalu lama, tambahan lagi kosmetik tersebut mempunyai minyak menyebabkan kulit berminyak.



Cara Mengatasi Masalah Kulit Muka Berminyak

  1. Minum air secukupnya
Minum air sekurang-kurangnya 2 liter sehari supaya kulit kita sentiasa mendapat air yang cukup dan sentiasa lembap. Bakteria mudah melekat ke atas kulit kering dan akhirnya mengeluarkan minyak.
  1. Lebihkan buah-buahan dan sayur-sayuran dalam diet
Buah-Buahan dan sayuran-sayuran membantu mengawal minyak dalam kulit kita. Anda dinasihatkan jauhi makanan ringan, makanan bergula, mmakanan bergoreng dan berminyak.
  1. Amalkan moisturizer setiap hari
Orang yang mengalami kulit berminyak tidak boleh skip dari menggunaka moisturizer . Ia perlu dijadikan sebagai rutin harian. Pilihlah moisturizer yang OIL FREE, ALCHOHOL FREE dan WATER BASED.
  1. Gunakan toner wajah bebas alkohol
Gunakan toner yang bebas minyak dan bebas alkohol. Mengamalkan toner pada setiap hari membantu membuang kotoran dan minyak pada muka anda.Pilih toner yang pH nya seimbang.
  1. Basuh muka 2 kali sehari menggunakan Cleanser
Basuhlah muka supaya kesan-kesan peluh, bakteria dan minyak di muka sentasa dibersihkan. Untuk mendapatkan kesan pembersihan secara menyeluruh, basuh muka menggunakan cleanser 2 kali sehari. pilih cleanser yang berasaskan gel atau foaming cleanser dan bebas dari minyak. 
  1. Amalkan supplement
Pengambilan supplement secara konsisten juga boleh membantu memelihara kulit anda dari dalam. Anda boleh mengamalkan  B Complex, GLA Complex, Vitamin E dan ESP untuk masalah kulit berminyak.

B Complex membantu mengawal minyak pada kulit dan ia juga merupakan vitamin anti stressBagi yang mengalami masalah hormon,

GLA Complex adalah pilihan terbaik untuk membantu menstabilkan hormon anda

Vitamin E pula, merupakan vitamin antioksidan yang membantu melindungi kulit dari sinaran matahari dan sinaran ultra ungu, sebagai pelembap semulajadi kepada kulit.

Protein (ESP) pula boleh membantu menggantikan sel-sel mati kepada sel-sel yang baru. Protein dikatakan makanan paling asas kepada kulit kita. Kulit yang cukup nutrien menghasilkan kulit yang sihat dan segar.



Selamat mencuba kepada sesiapa yang menghadapi masalah ini.



Enfuselles juga boleh digunakan untuk kulit berminyak (kegunaan luar).


Untuk mendapatkan maklumat lanjut dan membeli produk Shaklee hubungi:
 Dr Niny Fariza Junoh 
Shaklee ID 1098254 
Email : niny_fariza@yahoo.ca 
Facebook: Niny Fariza 
SMS/What'sapp/Telegram : 013-2240354 
COD area: Ipoh 
Inginkan harga yang lebih murah?? 
Nak jadi Ahli?? 
Cara Jadi Ahli Shaklee

17 ulasan:

  1. Ila pun ada masalah kulit berminyak. So mmg tak suka make up sebab make up tak tahan lama di muka. Sejak amalkan gla dan esp ni minyak dah under control. Lepas ni nak cuba set enfuselle untuk normal-oily pula.
    Jom Lawat Blog Raikankasih 

    BalasPadam
  2. Ida pun muka jenis berminyak juga.. Mmg akn jadi masalah bila muka berminyak ni kan, salah satu masalahnya jerawat.. Tp lps amalkan esp, alhamdulillah mslh kulit berminyak makin berkurang..

    BalasPadam
  3. Saya pun amalkan ESP dari sejak kenal Shaklee

    BalasPadam
  4. Saya pun kategori kulit berminyak. Dah boleh buat goreng dah minyak nya... hihihi... memang nak kena buat sesuatu ni...

    Fungsi Dan Khasiat Kayu Manis Dalam Masakan Harian

    BalasPadam
  5. Salah sendiri suka makan makanan berminyak. Goreng-goreng. Huu. Wajib elak dah pas ni

    BalasPadam
  6. Kalau kulit berminyak ni susah sikit nak paaki make up ..sebab kalau berpeluh asik comot jer....nasib baik ada set shaklee untuk muka dan dalaman.

    kurus dengan teknik yang mudah dan berkesan tanpa bahan terlarang

    BalasPadam
  7. Dulu memang kite kulit berminyak. Tp sejak ambil esp , kulit dh makin berseri, tona kulit lebih sekata. Jerawat dh x mau singgah lg. Huhu.

    NOV '14 CLEARENCE SALES! NUK BOTTLES JUST RM39

    BalasPadam
  8. Cleanser jenis krim tak sesuai untuk kulit berminyak.
    JommSihatDanCantik -> BAHANA UBAT DIET

    BalasPadam
  9. Saya amalkan esp, b com dan vitamin e..alhamdulillah kulit kurang berminyak jika nak dibandingkan dengan yang dulu

    IDAMAN SETIAP WANITA

    BalasPadam
  10. Saya amalkan esp...alhamdulillah tiada lagi kulit berminyak

    BalasPadam
  11. Sepupu saya kulit berminyak dan berjerawat, lepas amalkan zinc Shaklee, alhamdulillah jerawat byk berkurangan malah boleh kata dah takde. Skrg ambil vitamin C pula utk bantu hilangkan parut

    BalasPadam
  12. saya bermasalah berminyak di T zon dan ada jerawat beras di muka... untuk langkah awal, saya makn zinc. nanti nak beli vita C pula..

    BalasPadam
  13. Sy pun ada kulit berminyak..tp yg paling geram kat aircond pun bole ada minyak kat muka.last2 pakai blotting paper jee

    BalasPadam
  14. saya pun jenis kulit berminyak...sejak amalkan pengambilan vit c dan vit e, kulit dah tiada masalah lagi

    Mencari Cara Atasi Jerawat Dan Parut Yang Memburukkan Wajah

    BalasPadam