Selasa, 11 November 2014

Haiwan Peliharaan Eksotik

Ramai orang sekarang ada haiwan peliharaan. Tak kira lelaki ataupun perempuan. Kebanyakan haiwan yang biasa dipelihara ialah kucing dan anjing (bagi non-muslim lar).Rasullullah S.A.W sendiri ada haiwan peliharaan. Sesiapa yang ada haiwan peliharaan ni mesti sangat sayangkan haiwan peliharaan sendiri kan.




Kedua-dua haiwan ini adalh yang biasa dijadikan haiwan peliharaan di Malaysia ni. Kalau dilihat diklinik-klinik haiwan yang berhampiran dengan anda dua haiwan ini adalah yang paling biasa dilihat. Jika mahu menjaga haiwan (tak kira haiwan apa sekali pun) sila pastikan mereka sentiasa sihat. Haiwan jugak ada jadual vaccination macam bayi tau. Jadi ikut jadual yang telah ditetapkan supaya mereka sentiasa sihat. Satu lagi sentias ajaga kebersihan kerana penyakit dari haiwan juga boleh berjangkit kepada manusia.

Jadi kat sini saya nak tunjuk haiwan yang jarang-jarang dijadikan haiwan peliharaan. (Haiwan Eksotik) Ada antaranya  memerlukan permit/kebenaran dari Jabatan Perhilitan. 

Sugar glider-sumber internet

Buaya- sumber sinar
 Hedgehog/landak- sumber internet..


Iguana- sumber kosmo


Ini adalah antara haiwan eksotik yang ada dipelihara di Malaysia ni. Ada juga yang pelihara ular kan tapi saya tak letak gambarnya disini. Saya tak biasa pelihara haiwan sebab rasa tak sempat nak jaga. Kalau kat tempat keje terima haiwan ni yang dah mati untuk buat Bedah siasat. Ok,setakat ni nak cite..Byeee...



17 ulasan:

  1. Huhu..mcm2 hobi manusia kan..ada yg minta haiwan bulus2..ada yg minat haiwan yg ada sisik2..heeee

    BalasPadam
  2. Fikirkan rumah tingkat 4...kalau x nak jgak bela kucing ..ikan ker...tpi tulah rumah apartment besa mane lah sgt kan.hehee.

    BalasPadam
  3. Teringin nak pelihara kucing ada baka campuran kucing batu.

    BalasPadam
  4. Kalau diberi pilihan, nak bela ikan je lah. Hehe. Yang lain2 walhal dengan kucing pun takuttt

    BalasPadam
  5. Waaaa.... gelinya iguana tu.. kalau setakat kucing yang comel tu boleh la.. hehehe


    Makanan untuk tingkatkan kesuburan pesakit PCOS

    BalasPadam
  6. Masa duduk kat berek polis dulu ada juga bela ikan tapi tak lama lepas tu mati sebab 1. tak pandai jaga 2. anak suka buat main... dengan binatang lain takut

    BalasPadam
  7. macam2 hobi dan minat, kalau saya stakat kucing tu boleh lah....yg lain x berani.

    BalasPadam
  8. wah, comel-comel je haiwan eksotik ni. Ila cuma pelihara ikan je :-)
    Tips Hilangkan Angin Dalam Badan

    BalasPadam
  9. Bila baca entry ni kan, huda teringat sorang member huda, perempuan. Dia bela ular tapi xtau jenis apa. Memang beranilah betullah dia nie. Saya plak geli.huhuu

    AKU TAK NAK STRESS

    BalasPadam
  10. mmg minat jugak haiwan eksotik nie..tapi xberkesempatan lagi nak bela haiwan yg pelik2...pernah bela hamsters, burung,ikan, kucing n landak jer setakat nie...sebenarnya hobi bela binatang ni best sbb ia boleh hilang stress...syok main2 time waktu lapang..

    BalasPadam
  11. Saya suka haiwa eksotik nie. Tapi takut nak pegang sebab tak berani....hanya mampu lihat dari jauh sahaja.

    BalasPadam
  12. Haiwan eksotik ni memang nampak menarik tapi saya pun tak berani nak pegang... cuma sekali je pegang ular sawa. Itu pun kat zoo melaka...hihihi..

    Nak tips mata cantik???

    Tips Tingkatkan Kesihatan Mata Agar Lebih Sihat Dan Cantik Bak Artis Korea

    BalasPadam
  13. Pernah bela ikan laga.. tapi satu hari tu duk bagi dia makan byk2 coz saya nak pegi holiday.. balik umah tengok dia dah jadi cam belon. Terlebih makan husband kata.. huhuhu..

    BalasPadam
  14. saya memang penakut dan geli...dengan kucing pun geli....

    tonik ajaib pilihan saya

    BalasPadam
  15. Tengok je mampu...nak pegang geli..sbb tu tak pernah pelihara..hihi

    BalasPadam
  16. hari ni hari ketiga bela kura-kura yang kecil tu.. dah lama anak nak bela haiwan, hari ahad baru ni dapat juga dia pujuk nenek dia nak beli kura-kura tu.. walaupun mula asalnya dia nak beli hamster.. kura-kura pon boleh la.. seronok juga tengok kura-kura tu main, boleh hilangkan stress.. tp kan ade juga yang bela ular kan.. gelinya dengan ular, rse fobia kalau tengok ular walaupun hanya gambar..

    BalasPadam