Sabtu, 1 November 2014

Indeks Glisemik

Pernah dengar pasal indeks glisemik (GI) tak??

Jom lar saya kongsi sikit apa GI ni....GI adalah indeks pengukuran mengenai kesan makanan yang mempunyai karbohidrat ke atas paras glukosa darah (maklumat ni penting bagi saya terutma bagi sape yang ada diabetis). 

Ianya menempatkan kedudukan karbohidrat berdasarkan impaknya terhadap paras gula atau glukosa dalam darah. Karbohidrat yang memecah dengan cepat mempunyai indeks glisemik (GI) yang tertinggi (ini memang taksesuai untuk diabetik ) yang akan menyebabkan paras glukosa dalam darah meningkat dengan cepat manakala yang mempunyai GI rendah pula memecahkan gula dengan perlahan-lahan dan teratur sambil membebaskan glukosa ke dalam sistem badan kita pada kadar yang terkawal( yang ini lebih bagus). 

Kesimpulannya perlu cari makanan yang mempunyai GI yang rendah sebagai sumber nutrien bagi badan.

Makanan yang mempunyai indeks glisemik yang rendah sangat lambat untuk dicerna dan diserap kerana pemecahan dan pembebasan glukosa adalah secara berperingkat-peringkat. Mengekalkan paras glukosa dalam darah pada kadar yang rendah amatlah penting dalam pengurangan berat badan kerana ia juga dapat mengawal selera makan si pemakan dan juga melambatkan rasa lapar mereka. Selain itu, ia juga memberi manfaat dalam penjagaan kesihatan untuk jangkamasa yang panjang.
Gambar kat bawah ni sumber rujukan untuk GI rendah dan GI tinggi dari sumber makana harian.


Kalau nak lebih senang boleh guna produk dari Shaklee.

Shaklee ada menawarkan produk yang mempunyai GI yang rendah dimana ianya sesuai untuk psesiapa yang menghadapi masalah diabetik.


 ESP


 Mealshake

Cinch


Ada sape2 yang teringin nak try produk yang saya bagitau kat atas boleh inform saya. 
Konsultansi PERCUMA jika beli dengan saya..






1 ulasan: