Selasa, 18 November 2014

Risiko Bayi C-section

Bayi C-Section Berisiko Mengalami Obesiti



Sebut pasal obesiti teringat seorang kawan, dimana dia pergi ke sebuah seminar mengenai obesiti. Dia ada cerita bahawa seorang “mat salleh” ada bertanya pasal penduduk malaysia mempunyai peratus rakyat yang obes yang tinggi. 

Obesiti adalah merupakan pengumpulan lemak berlebihan yang menimbun di dalam badan seseorang. Obesiti kini dianggap sebagai satu penyakit dan terjadi apabila tisu-tisu lemak menjadi keterlaluan. Kalau dilihat bayi yang tembam macam seronok untuk dipegang namun begitu bila tembam berpanjangan risau pulak jadi obes/gemuk nanti.

Satu kajian yang mengaitkan cara bayi dilahirkan dengan kebarangkalian mengalami obesiti telah dikeluarkan oleh akhbar Daily Mail. Satu kajian yang diketuai oleh Dr Jan Blustein daripada New York University, School of Medicine mendapati bayi yang dilahirkan secara C-section dua kali ganda berisiko mengalami berat badan berlebihan apabila remaja.

Terdapat kajian statistik mengenai obesiti ni. Rekod kesihatan 10,000 kanak-kanak di Britain menunjukkan kanak-kanak 1 tahun yang dilahirkan secara pembedahan adalah 83% lebih cenderung mengalami berat badan berlebihan.Satu kajian yang menjejaki tahap kesihatan jangka panjang 14,000 kanak-kanak yang dilahirkan pada awal 1990-an pula menunjukkan bayi kelahiran Caesar secara purata 63gram lebih ringan. Tetapi apabila mencecah 6 minggu, mereka lebih berat secara konsisten walaupun faktor lain seperti berat ibu dan tempoh menyusu badan diambil kira.

Biasanya dengar bayi lahir pramatang yang awalnya kecik bila dah cecah 6 bulan kadar pembesaran meningkat. Rupanya ada kajian untuk bayi C-section juga.

Antara punca kenaikan berat:

Assistant Professor Susanna Y. Huh daripada Harvard Medical School melaporkan ia mungkin dikaitkan dengan bagaimana kelahiran memberi kesan kepada populasi bakteria dalam usus bayi.

Dalam tahun pertama, bayi yang dilahirkan melalui pembedahan didapati mempunyai kuantiti bakteria Firmicutes tinggi. Kajian menunjukkan bakteria ini boleh mempengaruhi berat: orang dewasa yang mengalami obesiti mempunyai Firmicutes yang lebih berbanding bakteria lain dan kajian pada tikus mendapati mengurangkan kuantiti Firmicutes dapat mengurangkan risiko peningkatan berat pada haiwan tersebut.

Bayi yang dilahirkan melalui faraj juga terdedah kepada mikrob-mikrob pada faraj ibu. Kemungkinan lain, antibiotik yang digunakan semasa pembedahan Caesar juga mempengaruhi populasi pepijat pada isi perut bayi yang boleh mempengaruhi berat badan bayi.

Berat badan ideal dan BMI

Memandangkan bentuk badan kanak-kanak yang berbeza, tidak ada berat badan ideal yang dapat diberikan mengikut umur. Cara terbaik adalah mengira BMI atau body mass index yang dapat memberikan gambaran samada berat kanak-kanak sesuai dengan ketinggiannya.
Berbeza dengan orang dewasa, bagi kanak-kanak, beratnya dibandingkan dengan tinggi, jantina dan umur. Hasil BMI bagi kanak-kanak dikenali sebagai ‘BMI centile’.

Empat kategori BMI ialah:
• Berat sihat – BMI antara 5th dan 85th persentil
• Berisiko obesiti – antara BMI 85th dan 95th persentil
• Obesiti – BMI pada atau melebihi 95th persentil

Formula pengiraan BMI = Berat dalam kg / (tinggi x tinggi dalam cm)


• Terkurang berat – BMI kurang daripada 5th persentil

Cara hidup sihat kanak-kanak



Bagi mendapatkan berat badan ideal, bantu mereka mengamalkan cara hidup sihat. Inilah masa terbaik kerana mereka lebih mudah menjadikannya tabiat.

Aktif setiap hari
Pastikan anak-anak beraktiviti fizikal sekurang-kurangnya 60 minit sehari. Kajian menunjukkan kanak-kanak yang sihat fizikal dapat memberikan tumpuan lebih baik di sekolah. Tutup TV dan biarkan mereka beraktiviti di luar rumah.

Air kosong
Jadikan air kosong sebagai penghapus dahaga. Jika perlukan khasiat buah-buahan, berikan buah-buahan segar berbanding jus. Tinggalkan minuman soda yang menyebabkan kanak-kanak mengambil lebihan sebanyak 200 kalori sehari.

Sayuran dan buah-buahan
Memakan buah-buahan dan sayuran setiap hari dapat membantu anak-anak membesar serta menambahkan tenaga dan mengurangkan risiko penyakit kronik. Sediakan 2 hidangan buah dan 5 hidangan sayuran setiap hari.

Makan di rumah
Makan di luar mendedahkan anak-anak kepada pilihan yang tidak sihat. Kajian menunjukkan kanak-kanak yang makan di rumah lebih menggemari sayuran dan buah-buahan berbanding mereka yang makan seharian di restoran.

Sarapan
Sebaiknya pastikan anak-anak mengambil sarapan yang tinggi protien dan serat serta rendah gula.


Kadang-kadang susah bagi ibu bapa mengawal dan memastikan semua cara hidup diatas. Macam anak-anak saya tak suka sayur dan buah-buahan juga tak gemar sangat makan. Saya memberi mereka makanan tambahan agar nutrisinya mencukupi.








Nak cuba apa yang saya senaraikan diatas?



Nak saya belikan untuk anda??




26 ulasan:

  1. Set unuk simanja..sesuai untuk kanak2 agar mereka cergas sentiasa..

    Kulit Kering dan Menggelupas

    BalasPadam
  2. Tak sangka perkara begini pun boleh menyebabkan obesiti. Thanks for sharing.
    Kenali Pengedar Shaklee Anda

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itu la..dulu tak terfikir pun..kajian dah dijalankan..lain tempat lain risikonya..


      Padam
  3. Dulu risau sangat ank yang kedua terlalu memilih makanan..kini alhamdulillah selepas ketemu dengan mealshake seleranya terbentang luas

    turunkan bacaan kolestrol

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anak saya pun jenis memilih makan..alhamdulilah dengan mealshake nutrisinya insya Allah cukup..

      Padam
  4. Jika di kawal pemakanan mereka pasti tiada masalah. Makanan seimbang sangat perlu bagi anak2 membesar dengan sihat. bagi anak yang memilih tu, boleh lah cuba vitamin2 shaklee kan...

    Betul Ke Set Shaklee Dapat Mencegah Asma Dari Menyerang?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pilihan ditngan masing2...semua ibubapa mahukn yg terbaik tuk anak2...

      Padam
  5. Obesiti ni bukan saja orang dewasa tapi kanak-kanak juga tidak ketinggalan diserang obesiti, nasib baik ada supplement shaklee yang sedia membantu kanak-kanak mendapat nutrisi yang mencukupi.

    http://sicomelayatulhusna.blogspot.com/2014/11/tips-hilangkan-bau-badan.html

    BalasPadam
  6. Budak chubby mmg comel tp kesianlah kalau dh msk kategori obesiti.

    Jemput baca: Buat Duit Online Tanpa Modal Dengan Blog

    BalasPadam
  7. Budak chubby mmg comel tp kesianlah kalau dh msk kategori obesiti.

    Jemput baca: Buat Duit Online Tanpa Modal Dengan Blog

    BalasPadam
  8. kurus xboleh,gemuk sgt pon xboleh... perlu seimbang... ibu bapa perlu pantau tumbesaran anak-anak mereka...

    BalasPadam
  9. Ibu bapa perlu pantau tumbesaran kanak2...sekiranya ank dah obesiti kawal lah pmknn mereka..anty menjejaskan kesihatan pulak..

    BalasPadam
  10. Kesian sangat kalau kanak-kanak obes. Di usia terlalu muda pulak tu. Ibubapa harus sangat2 jaga pemakanan anak2. Fast food tu kalau boleh "haramkan" terus. Sebab tak da nutrien langsung.

    JommSihatDanCantik -> BACA POINT PENTING ESP

    BalasPadam
  11. Mungkin salah satu faktor kanak-kanak sekarang selalu main game ja..tak banyak bergerak macam dulu


    :: anmashealthcare.blogspot.com ::

    BalasPadam
  12. jaga dan kawal pemakanan anak2 anda..kanak-kanak obesiti terdedah kepada pelbagai penyakit..

    Cara Mengatasi Tidur Berdengkur

    BalasPadam
  13. Betul tue...baby tembam masa kecil memang la nampak cute, geram je nak cubit..tapi ibu bapa harus pantau berat badan si kecil, bimbang obesiti pula..dah besar nanti takde orang nak pula..

    KETAHUI CARA MENGATASI WAJAH WANITA NAMPAK TUA SEBELUM USIA

    BalasPadam
  14. Tak sanggup anak-anak termasuk dalam obesity..Wajib hantar ke kebun supaya rajin bersenam..

    Cara cepat hamil bagi pasangan yang dah lama berkahwin

    BalasPadam
  15. kadang2 kesian tengok kanak-kanak lagi dah obes, paling tak tahan bila tengok diorang menangis2 nak makan tapi maknya tak bagi sebab nak kontrol makan si anak

    Asam Pedas Keladi..Hirup Sampai Tak Panggumg Kepala

    BalasPadam
  16. Amboi besaq sunguh tulisan dia..jelas lagi nyata..hehehe.
    macam tanjuk nya juga..baby obes.memang la nmpak comel.tapi jaga pemakanan dia. Agar tak terlebih lebih

    BalasPadam
  17. Waktu bby Suka bg makan smpai tembam bby.. Smpai ke bsar la Suka mkn.. Bhaya jugak knak2 obesity ni.. Kna pantau ye ibu2..
    Kenapa suami Aku cari lain??

    BalasPadam
  18. Banyak juga.oejyebab obes ni ye.ingatkan banyak makan je..sayang anak,dengan jaga pemakanannya.bukan dengan bagi segalan yang dia nak aje.kena kawal juga.

    aktiviti bersama keluarga

    BalasPadam
  19. Anak saya jenis yang susah nak makan...tetapi setelah ambik meal shakes alhamdulillah selera makannya bertambah. Tapi jangan risau ambik meal shakes ni tidak akan buatkan anda obes...ianya bantu mengekalkan kesihatan tubuh abdan anda. Dan memang baik untuk kanak-kanak .

    keistimewaan mealshakes untuk siapa

    BalasPadam
  20. Selain drpd itu, bayi c-section juga lebih tinggi risiko mendapat masalah berkaitan pernafasan. Puncanya juga sama seperti dinyatakan di atas,iaitu pendedahan kepada flora semasa kelahiran vaginal memberi perbezaan

    BalasPadam
  21. perlu jaga dan kawal pemakanan anak2..kanak-kanak obesiti mudah terdedah kepada pelbagai penyakit..

    BalasPadam
  22. Tembam sangat pun bahaya juga kan. Takut ke arah obes. Better dari awal beri makanan sihat rendah glisemik, walau makan selera tapi berat tak naik mendadak

    BalasPadam
  23. Tembam tapi comel..kalau debab sangat tu tak elok untuk kesihatan. Lebihkan snek yang berkhasiat.

    Tingkatkan Kesihatan Jantung

    BalasPadam