Selasa, 21 April 2015

Gaji Pertamaku

Setiap individu yang sudah menamatkan pengajian mesti akan berusaha untk mencari kerja. Selama 5 tahun saya belajar veterinar di Universiti Putra Malaysia,banyak pengalaman yang telah saya perolehi. Kebiasaanya di Fakulti Perubatan Veterinar bilamana berada disemester kedua tahun akhir bermacam-macam iklan company mencari pekerja. Kepada sesiapa ynag berminat perlu pergi temuduga pada waktu yang ditetapkan walaupun belum habis belajar. Saya belum teringin untuk bekerja pada masa itu jadi memang tak pergi interview langsung cuma fikir nak habiskan comprehensive jer dulu. 

Pada masa yang sama saya ada mengenali seorang senoir semasa saya menjalani praktikal di sebuah klinik kerajaan. Beliau ada menawarkan saya bekerja dengan beliau di klinik beliau setelah habis belajar. Jadi disebab dia beria mahu saya membantu  beliau diklinik saya menerima pelawaan tersebut, tambah lagi kliniknya dekat dengan rumah mak kat kampung, jadi saya ambil keputusan untuk bekerja dengan beliau dari menganggur. Berbalik kepada tajuk entry saya hari gaji pertamaku, gaji pertama yang saya terima hanyalah RM700.00 untuk bulan pertama bekerja. Apa pendapat korang semua dengan gaji banyak tu tahun 2008?

Mesti ramai yang rasa tak cukupkan. Tapi saya bersyukur walaupun sikit tetap gaji dengan hasil susah payah saya. Walaupun sikit saya tak lupa untuk bagi dekat mak saya. Sikit atau banyak gaji kita hanya kita yang kena pandai uruskan. Sekarang kalau gaji sikit macam tu mungkin orang taknak kerja, dan terus menganggur. Rezeki ALLAH yang tentukan Insya Allah setiap apa ynag diberikan adalah mencukupi untuk kita. 

Semoga semua graduan-graduan diluar sana mendapat kerja yang diharapkan, namun begitu jangan terlalu memilih kerja dalam keadaan yang memang susah untuk mencari pekerjaan.

Ini hanya pendapat saya, sesiapa sahaja boleh memberi pendapat sendiri.

Rindu dekat Fakulti yang lama


PEACE NO WAR




Untuk mendapatkan maklumat lanjut dan membeli produk Shaklee hubungi: 
Dr Niny Fariza Junoh 
Shaklee ID 1098254 
Email : niny_fariza@yahoo.ca 
Facebook: Niny Fariza 
Page: DR NF Supplement Shop 
SMS/What'sapp/Telegram : 013-2240354 
 COD area: Ipoh