Selasa, 28 April 2015

Bagaimana Boleh Jadi Anak Susuan?


Mesti semua pernah dengar "anak susuan". Tahu tak apa sebenarnya anak susuan ni..





ANAK SUSUAN ialah anak/baby yang kita telah kenyangkan perut baby itu dengan susu ibu daripada badan kita (ibu) sendiri bagi bayi kurang 2 tahun sebanyak 5 kali penyusuan penuh atau sehingga bayi kenyang. Susu ibu itu akan membentuk tulang dan isi bagi badan bayi itu



Tidak kira samada bayi tersebut Anak Angkat kita atau bukan anak angkat kita. Sebagai contoh, anak keluarga kita, anak abang atau anak kakak , anak adik ker atau anak kawan kita ker atau anak sesiapa sahaja, yang kita (ibu) telah memberikan susu badan sehingga kenyang/penyusuan penuh sebanyak 5 kali kenyang bayi, dikira sebagai Anak Susuan juga.



Antara informasi lain yang berkaitan dengan anak susuan:

Hukum antara anak susuan dan adik beradik susuan 
a. Adik beradik susuan tidak boleh berkahwin
b. Anak susuan tidak boleh berkahwin dengan nenek/atuk disebelah ibu dan ayah susuan
c. Anak susuan tidak boleh berkahwin dengan ayah susuan
d. Tidak boleh berkahwin dengan adik beradik kepada ibu dan bapa susuan
e. Haram berkahwin dengan anak kepada ayah susuan yang berlainan ibu. maknanya jika ayah susuan tu ada berkahwin 2 atau lebih, tidak boleh berkahwin dengan anak ayah susuan tersebut. Dalam bahasa lain ianya bermakna anak tiri ibu susuan la (begitu juga dengan anak kepada ibu susuan dengan suami terdahulu atau terkemudian (jika berlaku perceraian).
f. Tidak boleh berkahwin dengan anak perempuan kepada adik-beradik susuan lelaki atau perempuan

Wali

Dari segi WALI, ayah susuan TIDAK BOLEH menjadi wali kepada anak perempuan susuan mesti mendapatkan ayah kandung sebenar atau menggunakan wali hakim.



Harta Pusaka/Faraid



Dari segi pemberian HARTA PUSAKA/FARAID, Anak susuan tidak termasuk dalam pembahagian harta pusaka/faraid bagi ibu/ayah/saudara angkat mereka. Maksudnya, ibu/ayah angkat kenalah membuat pembahagian harta pusaka terlebih dahulu sebelum meninggal dunia agar tidak timbul masalah kelak.



Untuk mendapatkan maklumat lanjut dan membeli produk Shaklee hubungi: 
Dr Niny Fariza Junoh Shaklee ID 1098254 
Email : niny_fariza@yahoo.ca 
Page: DR NF Supplement Shop 
SMS/What'sapp/Telegram : 013-2240354 
COD area: Ipoh