Rabu, 7 Januari 2015

3 Idea Untuk Mengurangkan Jerawat Di Kulit Pipi

Remaja memang sinonim dengan JERAWAT..dulu-dulu bila tumbuh jerawat masa sekolah mesti orang cakap kita ada awek atau pakwe. Kolot betul masa tu,padahal banyak faktor jerawat ni

Berdasar Penyelidikan Jabatan Kesihatan 2011, sebenarnya terdapat hampir 85% remaja di Malaysia terdapat masalah jerawat di kulit pipi. 

Perubahan Pemakanan - Makanan untuk Elakkan
Perkara pertama yang anda boleh lakukan untuk membantu memulakan rawatan secara semulajadi anda adalah untuk mengubah apa yang anda makan setiap hari. 


Makanan sebenarnya tidak menyebabkan jerawat. Walaubagaimanapun, makanan yang salah boleh memburukkan masalah jerawat anda di kulit pipi. Baru-baru ini, satu kajian telah membuat kesimpulan bahawa diet yang mengandungi terlebih karbohidrat boleh menyebabkan masalah jerawat. Jika karbohidrat asli itu tidak akan berlaku masalah

Tetapi karbohidrat bertapis, ia boleh menyebabkan masalah jerawat kecil menjadi isu yang lebih besar. Makanan lain yang harus dielakkan termasuk makanan bergula kerana jerawat akan mengurangkan toleransi glukosa kulit anda, dan terlalu banyak gula yang diambil akan meningkatkan paras gula darah anda. Selain itu, makanan berminyak yang tinggi lemak juga boleh menjadi masalah. Mengurangkan penggunaan tenusu kerana hormon dan lemak yang terkandung di dalam produk tenusu boleh memburukkan lagi masalah jerawat kulit pipi anda.

Vitamin sebagai ubat Jerawat Semulajadi
Selain makanan yang perlu dielakkan, terdapat makanan yang perlu ditambah ke dalam diet anda. Khususnya, makanan yang mengandungi vitamin dan mineral kerana ia dapat membantu untuk menyembuhkan jerawat remaja.

Berikut Adalah Fungsi 5 Vitamin Utama Dan Makanan Yang Mengandungi:_

Vitamin A adalah penting untuk kesihatan kulit anda untuk mengurangkan penghasilan sebum (liang tersumbat anda dapat diatasi). Lobak merah, brokoli, bayam dan kale adalah contoh makanan untuk vitamin ini.

B5 Vitamin bertanggungjawab untuk menghasilkan enzim yang membantu memetabolismekan minyak kulit. Hanya beberapa makanan yang mengandungi vitamin B saja, iaitu Jagung, strawberi, dan biji bunga matahari.

Vitamin B6, sebahagiannya bertanggungjawab untuk keseimbangan hormon di dalam badan anda. Oleh kerana ketidakseimbangan hormon di sebahagian kulit pipi anda boleh menjadi salah satu punca jerawat, vitamin B6 adalah bahagian yang penting untuk merawat masalah jerawat remaja. Daging, ayam dan ikan semuanya mengandungi vitamin B6.

Vitamin C meningkatkan sistem imun anda dan ia adalah penting untuk kesihatan kulit anda. Buah-buahan sitrus, lada hijau, brokoli, dan mangga adalah tinggi dengan vitamin C.

Zink adalah penting dalam penyembuhan dari masalah jerawat. Sesetengah makanan yang mengandungi zink termasuk daging merah, ayam, dan tiram. 

Shaklee ada menawarkan vitamin-vitamin untuk jerawat:-
  1. Collagen
  2. Vitamin C
  3. Vitamin B complex
  4. Zinc
  5. Vitamin E
  6. Enfuselle
  7. Nutriwhite   
  8. ESP 



Kuasa Cahaya matahari
Vitamin D merupakan satu lagi bahagian yang penting dalam mengurangkan masalah jerawat. Apabila anda keluar di matahari, badan anda menghasilkan lebih vitamin ini. Cahaya matahari merupakan salah satu elemen yang extra untuk mengurangkan jerawat remaja. 

Selamat mencuba pada sesiapa yang menghadapi masalah jerawat samada remaja ataupun dewasa. 


Untuk mendapatkan maklumat lanjut dan membeli produk Shaklee hubungi: 
Dr Niny Fariza Junoh 
Shaklee ID 1098254 
Email : niny_fariza@yahoo.ca 
SMS/What'sapp/Telegram : 013-2240354 
COD area: Ipoh 
Inginkan harga yang lebih murah?? 
Nak jadi Ahli??