Isnin, 23 Mac 2015

Jom Belajar Pasal Sperma



Assalamualaikum semua dan salam sejahtera..


Harini rasa macam nak bercerita pasal sperma. Ada yang tak tahu apa itu sperma??mesti semua tahukan..


Bab-bab ini memang en suami memang terror (bukan memuji suami sendiri). Saya cakap macam tu sebab en suami kerja di Unit Pembiakbakaan di Jabatan Perkhidmatan Veterinar. Jadi ini memang kerja harian dia benda-benda berkaitan sperma ni. Kerja suami adalah buat Artificial insemination kat lembu atau kambing. Jadi sebelum buat dia akan check kualiti sperma yang nak digunakan.


Nak tau tak bagaimana nak ukur spema berkualiti atau tidak?


Sperma diukur dari 3 aspek UTAMA (sebab banyak lagi aspek lain) iaitu:


1. Kuantiti Sperma




Kebiasanya jika berkualiti mesti sperma banyak dimana ia memberi lebih peluang untuk bersenyawa dengan ovum seterusnya boleh menghasilkan zuriat. Ada juga kebenarannya. Kalau sikit bagaimana nak ada peluang yang lebih tinggi untuk persenyawaan untuk berlaku,betul tak.


Bagi lelaki yang menghadapi masalah sperma yang kurang, ada kemungkinan juga beliau akan berhadapan dengan masalah kesuburan. Kesuburan pada lelaki selalu dikaitkan dengan bilangan sperma yang tidak mencukupi.


Kebiasaanya jika berjumpa doktor, mereka akan menyarankan pesakit tersebut untuk mengambil zink. Biasanya akan diberi dalam bentuk pil. Atau akan dinasihatkan mengambil makanan yang mengadungi sumber zink.




2. Motiliti Sperma (keupayaan bergerak)




Untuk memastikan persenyawaan berlaku sperma perlu bergerak ke Ovum. Oleh sebab itu keupayaan bergerak juga amat penting untuk memastikan spema tersebut berkualiti. Jika kuantiti sahaja yang banayk tetapi spermanya tidak sampai ke ovum maka tiada persenyawaan yang akan berlaku.


3. Keadaan rupa bentuk (morphology)



Ciri yang ketiga dimana tidak kurang penting iaitu keadaan rupa bentuk sperma sendiri. Sperma perlulah sempurna bagi memastikan ianya berkualiti dan persenyawaan berjaya.



Bagi sesiapa yang menghadapi masalah dalam mendapatkan zuriat segeralah berjumpa Doktor anda ATAU anda boleh cuba Vitamin Kesuburan Lelaki.



Untuk mendapatkan maklumat lanjut dan membeli produk Shaklee hubungi: 
Dr Niny Fariza Junoh 
Shaklee ID 1098254 
Email : niny_fariza@yahoo.ca 
 SMS/What'sapp/Telegram : 013-2240354 
 COD area: Ipoh 
Inginkan harga yang lebih murah?? 
Nak jadi Ahli?? 

1 ulasan:

  1. Sperma yang sihat dan berkualiti penting untuk membolehkan isteri hamil dan seterusnya mendapat cahayamata. Rajin berusaha dan sentiasa berdoa agar segalanya dipermudahkan.

    BalasPadam