Khamis, 4 September 2014

GLA dan SENGGUGUT

Assalamualaikum...

Walaupun Promo GLA complex dah habis tapi tak salah untuk saya kongsikan kebaikan GLA complex kepada semua..Apa lak GLA ni kan..GLA ni adalah singkatan bagi Gama Linoleic Acid dimana ia boleh membantu wanita menghasilkan cecair servik yang subur dan berkualiti dan complex tu pulak kerana ianya gabungan nutrien lain seperti sunflower seed dan vitmamin A.


Banyak lagi fungsi GLA complex yang diatwarkan oleh shaklee ni.Nak tau faedah dan kebaikan GLA klik sini jer.



Sekarang ni nak cite lak pasal senggugut...Apa pulak senggugut ni....Senggugut sangat sinonim dengan manusia yang bergelar wanita.

Senggugut atau juga dikenali sebagai (Premenstrual dysphoric disorder) merupakan sakit yang timbul dengan kedatangan haid bagi seorang wanita. Senggugut dibahagikan kepada dua iaitu Senggugut utama dan Senggugut kedua. 

Pembahagian jenis sengugut : 
1) Senggugut utama atau Senggugut primari adalah disebabkan oleh penghasilan hormon prostaglandin oleh badan yang menyebabkan pengecutan rahim yang luar biasa kuat. Senggugut utama biasanya berlaku pada wanita remaja belum kahwin dan menyerang pada hari pertama dan kedua kedatangan haid. 

2) Sementara Senggugut sekondari disebabkan oleh wujudnya sel endometrium di luar rahim ( endometriosis) dan berlaku pendarahan di dalam perut, atau jangkitan kronik yang menyebabkan senggugut datang kebiasaannya pada usia lanjut dan berlanjutan sepanjang kedatangan pendarahan haid. 

Risiko Sengugut  adalah boleh menyebabkan kemandulan. 

Apa kaitan pulak GLA complex dengan senggugut ni..mesti semua nak tau kan...jom saya cite...


Bila seseorang mengalami senggugut, ia melibatkan kekejangan pada otot dalam rahim dan sekitarnya. Menurut kajian, keadaan ini berlaku apabila tubuh seseorang kekurangan GLA (gamma linolenic acid). Bagimemenuhi GLA yang kurang tadi, pengambilan GLA complex adalah perlu. Ini adalah kerana GLA ditukarkan kepada prostagdalin E1. Prostaglandin merupakan bahan hormon dalam badan. Ianya penting untuk fungsi kimia badan seperti mengawal tekanan darah, mengawal muscle contraction, menghalang rembesan gastrik dan banyak lagi. Ia juga adalah anti keradangan, anti pembekuan darah di samping mengurangkan tekanan darah.

Jadi sape2 yang menghadapi masalah senggugut ni apa kata cuba GLA complex dari Shaklee ni. Lau nak set leh tambah Ostematric dan B complex. 




1 ulasan:

  1. Kalau betul la bahaya.tak kan la dapat kelulusan KKM.jom pakat share benda baik pekara baik.kami ingin membantu lebih ramai org.jom jalan my blog mamazaravitamincentre.blogspot.com

    BalasPadam