Isnin, 9 Februari 2015

Sumber Makanan Mengandungi Zinc



Sebelum ini saya dah kongsikan dengan semua kepentingan zinc untuk badan kita. Jadi harini saya nak berkongsi sumber makanan mengandungi zinc. Sumber makanan seharian kita kebiasaanya mungkin mengandungi zinc sama ada dalam bahagian yang sikit ataupun banyak.



Antara sumber makanan yang mengandungi zinc adalah:-
1. Daging

  • Tiga oz  daging  menyediakan sekitar 40% atau lebih zinc dari dos harian yang dicadangkan. Daging yang dimaksud termasuk diantaranya adalah daging panggang, dan daging rebus.

2. Makanan Laut (Seafood)

  • Tiram merupakan sumber makanan yang mengandung zinc paling tinggi. Seafood lain menyediakan setidaknya 10 % per tiga ons termasuk kerang, lobster, ikan, dan daging kepiting.Zinc sering hilang selama proses memasak. Untuk mempertahankan kandungan zinc, masak makanan dengan air sesedikit mungkin dan dalam waktu sesingkat mungkin.

3. Produk Susu

  • Beberapa makanan dari produk susu merupakan sumber zinc yang baik. Delapan ons yogurt dan 1/2 cangkir keju ricotta mengandung setidaknya 10 % dari jumlah harian yang disarankan.Keju Swiss, keju Gouda, dan susu juga mengandung zinc.

4. Biji-bijian dan Kacang-kacangan 

  • Tepung gandum utuh merupakan sumber zinc yang baik. Cereal kering yang telah difortifikasi biasanya berisi setidaknya 10 % zinc dari jumlah yang direkomendasikan. Biji Labu, kacang almond, kacang mete, dan biji bunga matahari merupakan sumber zinc yang juga baik.
  • Meskipun zinc yang ditemukan di kacang-kacangan tidak seperti yang ditemukan dalam daging, kacang-kacangan masih menyediakan jumlah yang cukup dan merupakan sumber zinc yang penting terutama untuk vegetarian.
Pilihan sumber zinc yang baik dari kacang-kacangan adalah black eyed peas, kacang lima, kacang pinto, kacang kedelai, tempe, dan tauhu.


Shaklee ada menawarkan produk Zinc Complex untuk kegunaan semua.

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=60b7f5df725c5166ab342f2eeb9244ad

Untuk mendapatkan maklumat lanjut dan membeli produk Shaklee hubungi: 
Dr Niny Fariza Junoh 
Shaklee ID 1098254 
Email : niny_fariza@yahoo.ca 
SMS/What'sapp/Telegram : 013-2240354 
COD area: Ipoh 
Inginkan harga yang lebih murah?? 
Nak jadi Ahli??