Selasa, 1 Julai 2014

Terawih

Setiap kali tiba bulan Ramadhan yang ditunggu2 satu amalan yang tak dapat dalam bulan lain adalah SOLAT SUNAT TERAWIH...jom kita belajar serba sedikit tentang solat ini...




a) Apa Itu Solat terawih?

Solat Terawih adalah solat yang dilakukan pada setiap malam di bulan Ramadhan selepas menunaikan solat Isyak dan sebelum solat witir. Ia disunatkan kepada kaum lelaki dan juga wanita.

b) Bagaimana cara melakukan Solat Terawih Bersendirian?

Sama seperti solat-solat sunat yang lain yang biasa kita lakukan, iaitu ditunaikan dua-dua rakaat dengan bermula dari takbir dan diakhiri dengan memberi salam.  Rukun sembahyang sunat Tarawih ini sama sahaja dengan rukun sembahyang yang lain juga.
  1. Ketika hendak solat, niatkan di dalam hati untuk mengerjakan solat terawih atau qiyam Ramadhan, kemudian lakukan solat sebagaimana biasa.

    Sahaja aku menunaikan solat Terawih 2 rakaat kerana Allah Taala

  2. Bacaan-bacaan di dalam solat juga sebagaimana yang biasa dibaca dalam solat-solat yang lain. Kesimpulannya, yang berbeza dalam solat terawih ini ialah niatnya sahaja. 
  3. Oleh kerana solat terawih dilakukan dua-dua rakaat, maka setiap dua rakaat hendaklah memberi salam dan kemudian bangun mengerjakan lagi dua rakaat hinggalah sempurna bilangan rakaat yang dikehendaki (lapan, dua puluh atau sebagainya).

c) Adakah selawat selepas setiap 2 rakaat solat taraweh itu perlu dan macamana kalau tidak buat dan cara melakukanya (tidak berselawat)

Berselawat selepas setiap dua rakaat  tidaklah wajib dan tidak mencacatkan solat terawih jika tidak melakukannya. Amalan berselawat itu hanya dilakukan sebagai selingan antara dua-dua rakaat solat untuk memberi kerehatan sesuai dengan nama solat itu “Solat Terawih”. Ia bukanlah sabit dari amalan Nabi s.a.w. secara khusus.

Jika kita tidak berselawat, kita boleh menggantinya dengan ibadah-ibadah yang lain seperti berzikir, berdoa, membaca al-Quran, bertazkirah dan sebagainya. Dan harus juga kita meneruskan solat tanpa menyelanginya dengan sebarang ibadah yang lain.

d) Niat Solat terawih berjemaah ?

Sahaja aku menunaikan solat Terawih 2 rakaat makmum kerana Allah Taala


d) Bacaan selepas setiap rakaat solat sunat terawih berjemaah ?

Pertama : Bacaan selepas rakaat yang ke- 2,6,10,14, dan 18
Kedua : Bacaan selepas rakaat yang ke- 4,8,12,16, dan 20


Bagi orang yang dah berumur mungkin mengalami masalah sakit sendi untuk melakukan aktiviti ini dengan baik...apa kata hadiahkan set sendi untuk orang tersayang untuk bulan ramdhan ini...tau pun jadikan ianya rutin makanan tambahan untuk mereka bagi meringankan pergerakan harian...

  1. ostematric
  2. Advance Joint health Tablet
  3. Omega guard



Nak dapatkan set ni harga murah jom Klik SINI